Refugee Republic
Mensen die in de hitte en het stof wanhopig dan wel gelaten wachten op hulp: dat is het heersende beeld van vluchtelingenkampen. Maar het is maar een deel van de werkelijkheid. Wie verder kijkt, ontdekt dat het dagelijkse leven in een vluchtelingenkamp in essentie eigenlijk niet zo veel verschilt van het onze. Mensen zoeken werk, gaan naar school, trouwen, maken ruzie en plezier. In deze interactieve documentaire kan het leven in een kamp zelf ervaren worden. Kamp Domiz in Noord-Irak is een vluchtelingenkamp met zo’n 64 duizend bewoners, voornamelijk Syrische Koerden. Een fotograaf, een tekenaar en een journalist verkenden het kamp van A tot Z. In een multidimensionale montagemix van geluid, tekening, foto en film brengen zij inwoners en plekken voor de bezoeker tot leven en waan je je in het stof, de geur, de levendigheid van het kamp. De bezoeker legt verschillende routes af door het kamp. Via een getekende overzichtskaart weet je altijd waar je je bevindt. In de wirwar van steegjes, handeltjes en interacties wordt de formele kampstructuur vindingrijk bespeeld door haar bewoners. Zoals Ahmed, die spijbelt van school om een vogelwinkeltje te beginnen, de drukbezette besnijdenisarts Shixmous of de deserteur Ahmad die voor zijn tent een tuktuk-garage begon. Welkom in Refugee Republic.