Storgetnya
In de tunnels van een zoutmijn, 230 meter diep in de grond onder de Armeense hoofdstad Jerevan, bevindt zich een curieus gezondheidscentrum. Een speleologisch therapeutisch centrum, noemt het zichzelf. De theorie stamt al van de oude Grieken: de mineraalrijke lucht in zoutmijnen zou wonderen doen voor de menselijke gezondheid. De jonge filmmaker Hovig Hagopian, geboren in Frankrijk maar van Armeense komaf, maakte op deze wonderlijke locatie van de Avan-mijn zijn afstudeerfilm.
Hovig Hagopian gaat niet in op de bredere context van speleotherapie en geeft überhaupt vrijwel geen directe uitleg over wat we zien. In plaats daarvan toont hij simpelweg het tijdloze reilen en zeilen in de ondergrondse kliniek, waar het personeel rondloopt in doktersjassen en mijnwerkershelmen. Wandelingen door uit steen gehakte tunnels verlicht door tl-buizen; een potje pingpong in wat oogt als een natuurlijke grot, de tafeltennistafel helverlicht in het centrum van de schaduwrijke ruimte; ochtendgymnastiek in de spelonken. Het resultaat is een magisch-realistisch aandoende sfeerschets.