I Swear to Tell the Truth
Deze interactieve tour, die audiorondleiding, documentaire en fysieke ervaringen combineert, zet bezoekers aan het denken over de invloed van nepnieuws. Deskundigen werpen een boeiend licht op de berichtgeving over de oorlog in Syrië – de eerste oorlog die via internet tot ons komt en waarvan online al meer minuten aan beeldmateriaal circuleren dan het conflict daadwerkelijk duurt. Wat is je eigen beeld van Syrië? Hoe ben je tot dat beeld gekomen? Met behulp van een boekje voeren deelnemers opdrachten uit, al dan niet samen met anderen, om te kunnen reflecteren op de dagelijkse kakofonie van nieuwsbeelden, propaganda, YouTube-filmpjes, persoonlijke verslagen en nepberichten op social media: de mist van verwarrende tegenstrijdigheden waar niemand immuun voor lijkt. Deze 'ervaring' gaat verder dan het voor de hand liggende idee dat nepnieuws het nieuwste kwaad is, maar alleen anderen treft. Zo vertelt een neurowetenschapper dat we eerder ontvankelijk zijn voor een bevestiging van onze vermoedens, dan voor een ontkenning daarvan; een alarmerende boodschap voor de consumptie van waarheid en werkelijkheid in het internettijdperk. Reserveren op locatie.