Syawal Was Very Scared
Vijf jaar geleden werd Bandah Atjeh op Sumatra overspoeld door een tsunami. Er vielen 226 duizend slachtoffers, waaronder de moeder en zusjes van de nu twaalfjarige Syawal. Hij overleefde, net als zijn vader, het natuurgeweld. De vreselijke ramp zal hij nooit vergeten: "Ik denk er elke dag aan. Elke dag." Ook de nog altijd verwoeste omgeving zal hem er nog lang aan blijven herinneren. Syawal is veranderd, vindt hij zelf. Hij is stiller geworden. "Alleen als ik met mijn vrienden speel, vergeet ik het even en word ik weer vrolijk." Thuis, naast de foto van zijn moeder en oudste zus, tekent hij over zijn ervaringen tijdens de ramp. Terwijl Syawal vertelt over zijn trauma, worden animaties met zijn tekeningen ingezet om daar een heel eigen beeld bij te geven. Hoe het water plotseling kwam. Dat de golf "zo hoog als een palmboom" was. Dat hij van zijn familie weggerukt werd. Hoe bang hij was. De kleur van het water. Tijdens het overleven had hij maar \'e9\'e9n gedachte: "Mijn angst was dat ik mijn ouders niet meer zou zien." Hij is nog altijd bang zijn vader, zijn grote voorbeeld, kwijt te raken. Gelukkig heeft Syawal een bijzondere oplossing bedacht voor als hij problemen heeft.