De appel-iep
In 1961 kwam cineast Jan Vrijman met DE WERKELIJKHEID VAN KAREL APPEL, een portret over Nederlands bekendste schilder van de Cobra-beweging (1948-1951). Ook Ed van der Elsken maakte in 1961 een film over de kunstenaar. Na een inleiding van Stedelijk Museum-directeur Willem Sandberg volgt de camera Appel tijdens zijn zogeheten ‘Iepen-project’. In zijn atelier zien we hoe hij een stronk van een iep bewerkt en beschildert met de spontane en uitbundige grote bewegingen die zijn stijl zo typeren. Vervolgens plaatst de Cobra-schilder de knoestige boomstam in een Amsterdams park. Van der Elsken filmt de nieuwsgierige reacties van passerende wandelaars op het tot kunst gemaakte object, als ook de kinderen die er spontaan omheen beginnen te dansen.