Man of Aran
Gedramatiseerde documentaire over het zware leven op de Aran eilanden die tegenover Galway aan de Ierse westkust liggen. De legendarische documentairemaker Robert Flaherty en zijn crew verbleven in de vroege jaren 1930 bijna twee jaar op deze drie eilanden om te maken. Vooral het camerawerk van de film werd veel geprezen. Met speciale filmlenzen volgde Flaherty vanaf de steile kliffen van de kust de hachelijke manoeuvres van kleine vissersbootjes op de enorme golven zo'n zevenhonderd meter verder. Het geluid voegde hij later aan de film toe. De schreeuwen van de vissers die bijna verloren gaan in de huilende wind, werkt zo als een extra geluidseffect. Net als in zette Flaherty ook in deze film elementen naar zijn hand. Zo hadden de eilandbewoners al geen tientallen jaren meer gejaagd op reuzenhaaien, een beeld dat één van de indrukwekkendste lange sequenties van de film opleverde. Flaherty bracht een expert naar het eiland die de bewoners opnieuw met harpoenen leerde jagen.