Man with a Movie Camera
Aan het begin van deze grensverleggende zwijgende zwart-witfilm uit 1929 meldt een tekst dat er geen tussentitels, scenario, acteurs of sets gebruikt zijn, in een poging 'een authentiek internationale, absolute filmtaal te scheppen (...) volledig gescheiden van de taal van theater en literatuur'. Daarop volgt een caleidoscopisch portret van een moderne stad in de Sovjet-Unie, met als centrale figuur een cameraman die met een zwengelcamera op een driepoot door de stad trekt, hoge uitzichtspunten beklimt en opnamen maakt vanaf rijdende voertuigen. Regisseur Dziga Vertov monteert beelden van mensen, vervoer, levensfasen, ontspanning, stadsgezichten en machines in een hoog tempo en inventief door elkaar.