Censored Voices
In juni 1967 vond de Zesdaagse Oorlog plaats tussen Israël, Egypte, Jordanië en Syrië. De strijd resulteerde in een overwinning voor Israël, dat de Gazastrook, de Sinaï, de Westelijke Jordaanoever en de Golanhoogten bezette. Een week na de oorlog nam een groep kibboetsbewoners onder leiding van Avraham Shapira en schrijver Amos Oz een serie openhartige gesprekken op met soldaten die net waren teruggekeerd van de strijd. De opnames werden gecensureerd door het Israëlische leger en zeventig procent van de gesprekken werd nooit openbaar gemaakt. Deze film laat voor het eerst de ongecensureerde geluidsopnames horen. Regisseur Mor Loushy illustreert ze met een keur aan archiefbeelden in kleur en zwart-wit, variërend van propagandaliedjes tot internationale nieuwsreportages. Ook filmt ze de veteranen terwijl ze voor het eerst hun eigen verhaal weer terug horen. Loushy laat hen daarbij niet aan het woord; hun blikken spreken boekdelen. De gesprekken vertellen een universeel verhaal over de gruwelen van oorlog. De soldaten praten over de angst die ze voelden, de verbijstering en hun medelijden met of juist minachting voor de vijand. Ook vertellen ze over hun ambivalente gevoelens bij de oorlog. Het is de tragische paradox van een volk dat op zoek is naar vrijheid, maar zelf bezetter wordt.