Faits divers
Raymond Depardon volgde in zijn eentje zestig politieagenten van het 5de district van Parijs op hun dagelijkse nachtpatrouilles. Door hen eenvoudigweg te volgen laat hij een realiteit zien die pas veel later door de vele reality tv-programma's, die op een vergelijkbare wijze functioneren, bekend werd. Van alles komt er langs: zwervers, dronkelappen en gewone mensen, diefstal, verkrachting en bloedende ledematen. Zonder oordeel wordt een werkelijkheid in beeld gebracht die net niet de krant zal halen omdat de verhalen te klein zijn. Zoals een agent die moet bemiddelen in een aangifte van verkrachting, verzoenend naar de man toe, autoritair en neerbuigend naar de vrouw. Politieagenten worden gevormd door hun uniform en het ontzag dat dit bij het gewone publiek zou moeten wekken. De film bestrijkt drie maanden in 1982, het jaar van het wereldkampioenschap voetbal met de dramatische wedstrijd Frankrijk tegen Duitsland als hoogtepunt.