Light Year
Natuurdocumentairemaker Mikael Kristersson filmde de vier seizoenen in zijn weelderige tuin met kippenhok, kas, moestuin, meidoorn en een knoestige oude appelboom. Het gezoem van de insecten en het gefluit van de vogels is het enige dat te horen is in deze commentaarloze, kalme observatie van het dagelijks leven in zijn tuin in Falsterbo, een oude stad in het zuiden van Zweden. Kristersson maakte deze super16-opnames gedurende twintig jaar en monteerde ze in hun natuurlijke ritme. We zien de wereld vanuit het perspectief van een spin die zijn web spant, koolmeesjes die voor het eerst uitvliegen, een vlinder die haar eitjes onder een blad legt, een wesp, hangend aan slecht één pootje, die aan een rups vreet, en de kat die dit allemaal vanaf een afstandje bekijkt. Hier is genoeg te eten en te drinken voor iedereen: een zonnebloempit, een appel, een drinkfontein die we langzaam zien bevriezen. Kristersson laat ons met zijn scherpe oog en oor steeds iets nieuws ontdekken in dit dagelijkse gekrioel. Dit is de wereld die ons omringt, maar waarover we zo weinig weten.