Daguerréotypes
AgnŠs Varda (1928) is cineaste, fotografe, journaliste en actief lid van de Franse vrouwenbeweging. In 1954 maakte zij haar eerste speelfilm. La pointe courte verbindt documentaire en speelfilmelementen en wordt algemeen beschouwd als een van de voorlopers van de nouvelle vague. In haar werk is Varda altijd heen en weer getrokken tussen fictie en documentaire. Zij plaatst haar films het liefst in de tijd waarin ze gemaakt worden. Daguerr‚otypes is opgenomen in de Rue Daguerre in Parijs, waar Varda destijds woonde. De film is een 'sociaal-archeologisch' dokument over de plaatselijke winkeliers. Varda noemt de film "een album van de buurt".