Raw Session
Een Braziliaans collectief van bevriende crossdressers, transgender en non-binaire personen filmde zichzelf in 2018 met een Mini DV-camera, spontaan en zonder al te veel voorbereidingen. Vier jaar later heeft het collectief, As Talavistas & ela.ltda genaamd, het ruwe materiaal gemonteerd tot een reeks prologen van een film die, zoals ze zelf zeggen, nooit af is.
Het voorlopige resultaat is een speels, persoonlijk, politiek en compromisloos visueel zelfportret. De vrienden, allemaal van gemengde afkomst en dus dubbel gemarginaliseerd, praten eerlijk over zichzelf en de dingen waarmee ze worstelen, in een samenleving die een constant gevaar vormt voor transpersonen. Brazilië heeft het hoogste aantal moorden op transgenders ter wereld.
Een van hen zegt zich te voelen “op een plek die niet van mij is, in een rol die niet van mij is”. Ze leiden een clandestien leven, buiten elk gebaand pad, en doen niet mee aan het “imiteren en dienen van de witte mannelijkheid”. Ook de vorm van deze film is grenzeloos en inventief, vol felle kleurenfilters en beelden die over elkaar heen buitelen – zo is Raw Session in meerdere opzichten een transfilm.