Option Zero
Verhalen over Cubanen die als bootvluchteling hun droombestemming Florida bereiken, zijn legio. Een minder bekende route naar de Verenigde Staten begint als een vlucht in een wrakkig vliegtuigje naar Guyana. Vervolgens trekken ze via Colombia dwars door de oerwouden naar Midden-Amerika, vanwaar ze het beloofde land Amerika hopen te bereiken – een zware en gevaarlijke tocht. De Cubaanse filmmaker Marcel Beltrán zoekt hen op in een vluchtelingenkamp in Panama, waar een van de bewoners hem op een idee brengt. Veel mensen hier hebben hun vlucht gefilmd, vertelt ze, en met die video’s kan hun echte verhaal worden verteld.
De schokkerige en choquerende beelden van de reis worden afgewisseld met de opnamen die Beltrán in het kamp maakte. Het verschil tussen de hectiek van de tocht en het onzekere leven in het opvangcentrum wordt zo voelbaar geïllustreerd. Zullen deze ontheemden naar een andere locatie worden overgeplaatst of worden ze terug naar Cuba gedeporteerd? Schrijnend portret van een groep Cubanen voor wie een leven in hun geboorteland geen optie is.