At Berkeley
Berkeley, opgericht in 1868, is nog altijd de meest prestigieuze publieke universiteit in de Verenigde Staten. Maar hoe lang kan de instelling deze naam nog hooghouden nu de staat Californië steeds minder investeert? Uitmuntend onderwijs en dito onderzoek moeten immers betaald worden. Wie gaan daar voor opdraaien? Als studenten meer moeten betalen wordt er beknibbeld op het openbare karakter van de universiteit, bij ontslagen is kwaliteit van het onderwijs mogelijk de dupe en bedrijven laten investeren in wetenschappelijk onderzoek kent de keerzijde dat hun belangen mogelijk tegenstrijdig zijn met die van de instelling. Gedurende deze spannende tijd strijkt Frederick Wiseman neer op de campus. Zoals we van hem gewend zijn, registreert hij uitgebreid alle facetten van de uitverkoren plek. We volgen inspirerende hoorcolleges, zitten werkgroepen bij, krijgen literatuuranalyse, zien onderzoekers sleutelen aan robots en zien korte intermezzo's van de groene campus waar studenten van uit de hele wereld rondlopen. Dit alles zonder ingrijpen, interviews, achtergrondinformatie of additionele soundtrack. Tegelijkertijd wordt er subtiel toegewerkt naar de climax: terwijl het gewone universiteitsleven doorgaat, maken groepen studenten zich klaar voor een demonstratie tegen de bezuinigingen. Aan de andere kant werkt het universiteitsbestuur hard om Berkeley’s hoge normen, integriteit en wetenschappelijke prestaties te behouden.