Harlan County, USA
Dit verslag van de gewelddadige en bittere strijd tussen Amerikaanse mijnwerkers en hun bazen won in 1977 de Oscar voor de beste documentaire. In het begin van de film laten de lachende mijnarbeiders uit Kentucky zich nog vrolijk vervoeren over de lopende band die de mijnschacht uithobbelt, maar al snel wordt duidelijk dat ze door hun bazen onder de duim worden gehouden. De arbeidsomstandigheden zijn erbarmelijk en niet zelden sterven de mijnwerkers aan stoflongen. De meesten stemden op advies van de ‘Miners for Democracy’ voor aansluiting bij de vakbond, maar het management weigerde het contract te ondertekenen. Vakbondsleiders riepen vervolgens hun gehoor toe dat het management alleen maar geld wil verdienen aan hun misère. Het gevolg is een maandenlange staking met demonstraties in New York, gewelddadige uitbarstingen en arrestaties. Regisseur Barbara Kopple laat vooral de mijnwerkers zelf aan het woord over de vooroorlogse taferelen waarin ze verzeild zijn geraakt.