Behind the Screen
Een zoon fileert het huwelijk van zijn ouders, twee filmiconen uit de jaren zestig in Myanmar. Hun hartverscheurende scènes op het witte doek blijken overeen te komen met de werkelijkheid. Terwijl de camera over de glamourfoto’s van weleer glijdt, kijkt de filmmaker gebiologeerd toe. Hij kan nauwelijks bevatten hoe beroemd zijn ouders zijn geweest. En nu hij hun verbintenis reconstrueert, kijkt hij met andere ogen naar de filmbeelden van toen. Alsof hij er antwoorden vindt die hij als kind niet kreeg toen zijn ouders uit elkaar gingen. Door de samensmelting van verhaal en filmfragmenten ontstaat een magische mengeling tussen feit en fictie, of, zoals de zoon het noemt, "het echte en het filmhuwelijk”. Dat de zoon publiekelijk uit de doeken doet hoe het misging, is een emancipatoire daad; op scheiden rust in Myanmar nog altijd een groot taboe. Maar de filmmaker springt niet openlijk op de barricade. Hij houdt het persoonlijk en laat zien hoeveel leed de scheiding heeft veroorzaakt, bij hem als kind, maar ook bij zijn ouders. Hij laat ook zien hoe vijftig jaar geleden de filmambities in Myanmar gelijke tred hielden met die in Hollywood: de eerste film waarin zijn ouders samen speelden, heette .