Lament, Song for Transitions
Klaagzangen vormen een eeuwenoud ritueel dat zingen en huilen combineert. Over de hele wereld zongen – en zingen – vrouwen hun weeklachten bij overgangsmomenten zoals begrafenissen en bruiloften, wanneer een geliefde ten oorlog trekt of gewoon als getuigenis van de ontberingen van het leven. Het klaagritueel wordt gebruikt om verdriet en rouw te uiten, trauma’s en pijn te helen en om een brug te slaan tussen het verleden en het heden zodat we kunnen voortgaan in de toekomst. is gemaakt naar aanleiding van een door kunstenaar Mathilde ter Heijne georganiseerde workshop tijdens haar verblijf in 2010 in de Finse vestingstad Suomenlinna, waar de lamentatiezangeres Pirkko Fihlman uitgenodigd werd om vrijwel vergeten Karelische klaagzangtechnieken te doceren. Onderdeel van de video zijn oude beelden uit een reënactment die zou resulteren in de eerste etnologische film van Finland: : (1921). Verschillende typen visuele overgangen – cut, fade, wipe, mix, dissolve, en crossfade – worden gebruikt om van het ene naar het andere shot te gaan. In plaats van ze in te zetten voor het creëren van een vloeiend lineair verhaal, zijn deze overgangen zelf tot een belangrijk onderdeel van de film gemaakt, waarmee het mogelijk wordt scherp te stellen op de plekken en momenten tussen verschillende situaties en locaties.