The Horses of Fukushima
Wat een pech hadden de drieëntwintig paarden die in 2011 de nucleaire ramp bij Fukushima overleefden. Na de tsunami te hebben doorstaan zaten ze vast in hun stallen nabij het rampgebied, dat de Japanse regering met een straal van twintig kilometer had afgesloten. Hun verzorgers waren bij de evacuatie gedwongen de paarden achter te laten. De dieren stonden er niet alleen bloot aan extreem hoge straling, maar ook aan uithongering. Hoe moeilijk zo'n grondige verwaarlozing te herstellen valt, blijkt nadat de overlevende paarden naar stallen buiten de gevarenzone zijn gebracht. De ribben van onze protagonisten zijn nog maanden daarna te tellen. Er is te weinig geld voor voer, geen toestemming ze uit de stallen te laten, en van het gebrek aan beweging krijgen ze koliek. Een duizend jaar oude traditie lijkt hun enige gelukje: het lokale paardenfestival waar ze aan mee hadden moeten doen voorkomt dat de overheid ze laat slachten. Maar hoe geschikt zijn de getraumatiseerde dieren eigenlijk nog voor het festival? Van de kleinste dingen raken ze in paniek. Misschien heeft hun redding meer te maken met de door de regering gevreesde zwarte markt voor paardenvlees – een delicatesse in Japan. Eenvijfde ervan komt uit Fukushima, maar gelukkig voor de arme dieren hebben ze radioactief gras gegeten.