Homeroom
Homeroom is het sluitstuk van Peter Nicks’ trilogie over de sociale instituties van de Amerikaanse stad Oakland. Na The Waiting Room (2012) over de zorg en The Force (2017) over het politieapparaat, volgen we in Homeroom de eindexamenklas van Oakland High School in 2019-2020. Een jaar van aardverschuivingen, waarin ook de coronacrisis uitbreekt.
De film volgt onder meer de leerlingenraad, die de schoolpolitie wil afschaffen. Dit speciale politiekorps bezorgt met name leerlingen van kleur een constante angst om voor het kleinste vergrijp opgepakt te worden. Als in mei 2020 de zwarte Amerikaan George Floyd wordt vermoord door een politieagent, komen de verhoudingen tussen de leerlingen, de directie en het lokale bestuur nog meer op scherp te staan.
De gedreven karakters en intense gebeurtenissen maken deze film over een typisch Amerikaanse highschool bijzonder en urgent. In dit klimaat is het aan de jongvolwassenen van Oakland High School om niet alleen hun examen te halen, maar ook hun stem te doen gelden. En erachter te komen hoe krachtig die is.