The Dybbuk: A Tale of Wandering Souls
Jaarlijks reizen dertigduizend chassidim, aanhangers van een orthodox-religieuze stroming binnen het jodendom, vanuit meer dan zeventig landen naar Oeman in Oekraïne om het joods nieuwjaar te vieren bij het graf van hun leider Rebbe Nachman. Maar deze Rebbe is niet de enige historische figuur die wordt vereerd in het arme, postcommunistische stadje. Een van de grote helden van de lokale bewoners is Ivan Gonta, de 18e-eeuwse rebellenleider die volgens de Oekraïners hun land heeft bevrijd, maar tijdens zijn bloederige opstand tienduizenden Joden en Polen afslachtte. De documentaire, die in 2013 werd gedraaid vlak voor president Janoekovitsj na de demonstraties op het Maidanplein zou worden afgezet, toont de hoog oplopende spanningen tussen de plaatselijke bewoners en de massaal toegestroomde bezoekers van Oeman. Een Jezusbeeld, geplaatst langs de oever waar de chassidim traditiegetrouw naakt baden, het grote standbeeld van Gonta, de vele panden in Oeman die rijke chassidim hebben gekocht – het zijn in het oog springende symbolen die tot grote afkeer en verhitte confrontaties leiden. Filmmaker Krzysztof Kopczynski volgde de pelgrimstocht van de chassidim ook honderd kilometer buiten Oeman, waar Rebbe Nachman in de 19e eeuw werkte en de bejaarde Oekraïense Volodja een brug slaat tussen bewoners en bezoekers door een joodse begraafplaats te verzorgen.