Nära havet
De Zweedse vissersboot Wailett vertrekt 's morgens uit zijn thuishaven. CLOSE TO THE SEA laat dit zien met behulp van spectaculaire helicoptershots. De film volgt de bemanning van de boot op hun tocht, bij het uitzetten en binnenhalen van de netten en de terugkeer in de haven. Uit het opmerkelijke camerawerk blijkt groot respect voor het vakmanschap van de vissers. Het commentaar wordt door henzelf gesproken. Filosoferend over zijn werk merkt een van de vissers op: 'De zee is een vriend, de zee is als het leven.' CLOSE TO THE SEA is gemaakt in de traditie van DRIFTERS en andere klassieke documentaires over de visserij. Toch verschilt de film in een opzicht: niet langer is de visserij een tijdloze bezigheid: de dreiging dat de vervuiling van de zee er een einde aan zou kunnen maken is voortdurend voelbaar.