Blois couleur locale
De Nederlandse kunstenaar Jan Dibbets werd uitgenodigd door Jack Lang, toenmalig burgemeester van het Franse Blois, om ramen te ontwerpen voor de plaatselijke kathedraal. Regisseur Rolf Orthel filmt Dibbets tijdens het project, dat bijna tien jaar in beslag nam, van het schetsen in het atelier, via de keuze van het glas, tot het uiteindelijke plaatsen in de kerk. Orthel maakt parallel daaraan een schets van de gemeenschap voor wie de ramen bedoeld zijn: de inwoners van Blois. Op advies van de priester gaat hij vooral luisteren. In zesentwintig portretten toont hij de verschillende inwoners, zoals een jonge vrouw, die droomt van een man, huis en kind; een oude vrouw die de inboedel moet veilen van het familiehotel; een vluchteling die al jarenlang een koebel koestert. Dit zijn de mensen voor wie Dibbets ondertussen aan het werk is.