Mourir à Madrid
In deze film wordt ingegaan op de ontstaansgeschiedenis van de Spaanse Burgeroorlog aan het eind van de jaren '30. Terwijl de katholieke kerk het volk opriep te strijden voor de overwinning en priesters de soldaten zegenden, schreef de linkse dichter Lorca vlak voor zijn gewelddadige dood: "Als ik sterf laat het raam dan open." De film geeft een beeld van het verdriet en de verschrikking van een in tweeën gescheurd land. Shots van onschuldige doden in de straten van Guernica, de vluchtelingen op weg naar de noordelijke grens, de lange belegering van en bombardementen op Madrid, de Baskische priesters, samengebonden, op hun weg naar executie. Een film waarin het lijden van de mensen naar voren komt.