Conversations in Vermont
In een van zijn meest persoonlijke documentaires onderzoekt Robert Frank de relatie met zijn kinderen Pablo en Andrea. De twee tieners wonen niet meer bij hun ouders in New York, maar zitten op een kostschool in het landelijke Vermont. Het is een losse collage van gesprekken, vastgelegd in Franks vertrouwde, ongepolijste stijl, en de talloze foto's die hij van zijn gezin maakte. Frank vraagt zich af waarover deze film zal gaan. “Misschien over ouder worden, over heden en verleden. Het is een soort familie-album. Ik weet niet…” Hij wil weten hoe Pablo en Andrea terugkijken op hun opvoeding in het vrijgevochten, artistieke milieu van New York en hoe hun leven nu veranderd is. Pablo vertelt dat de verhouding met zijn vader altijd moeilijk was en probeert dat voor het eerst onder woorden te brengen. Frank bekent dat hij en zijn vrouw Mary gewoon hun eigen gang gingen, terwijl Andrea antwoordt liever “normale” ouders te hebben gehad. Maar wat dan “normaal” is, daar zijn ze het niet over eens. Nu leiden Pablo en Andrea een heel ander leven; moest je in de stad alles zelf doen, hier is meer regelmaat en gemeenschapsgevoel. Andrea is zichtbaar gelukkig als ze zingt in het plaatselijke koor.