Beyond My Grandfather Allende
Bijna 42 jaar zijn gepasseerd sinds een militaire staatsgreep in Chili de eerste gekozen socialistische president Salvador Allende van zijn troon stootte. De dood van Allende en de jarenlange militaire dictatuur die hierop volgde, heeft zijn sporen nagelaten in Chili en in de directe familie van Allende. Zijn kleindochter, Marcia Tambutti Allende, gaat op zoek naar de persoon achter Salvador Allende. Door informele interviews met haar familie probeert ze het verleden te reconstrueren. Al snel ontdekt ze dat over “Chico”, zoals hij liefkozend genoemd werd, door haar familie niet gesproken wordt. Herinneringen aan hem zijn diep weggestopt en lijken te pijnlijk om op te halen. Toch raakt de hoogbejaarde grootmoeder van Marcia langzaam maar zeker vertrouwd met haar liefdevolle en scherpe interviewstijl, en vertelt ze steeds meer over Salvador, haar huwelijk en haar rol als vrouw van de president. Ook de overige familieleden, van wie velen Salvador Allende nooit hebben gekend, beginnen te vertellen. Marcia gaat op zoek naar familiefoto's en -video's waarin Allende een persoonlijk gezicht krijgt. Hierdoor ontstaat een beeld van de complexe politieke situatie van de familie Allende over de laatste veertig jaar.