Letter to a Refusing Pilot
Toen Akram Zaatari zestien jaar oud was, maakte hij de Israëlische invasie in Libanon mee. Hij fotografeerde, maakte geluidsopnamen van straaljagers en hoorde over een Israëlische piloot die had geweigerd bommen te laten vallen op de school waar Zaatari’s vader directeur was. Een andere piloot maakte de klus af.
In 2013 is Zaatari een prominent Libanees kunstenaar en filmmaker. Als onderdeel van zijn installatie op de Biennale van Venetië maakt hij, geïnspireerd op die jeugdherinnering, een breed te interpreteren werk over archief en herinnering, het menselijke en het politieke. Letter to a Refusing Pilot is een gelaagde artistieke verkenning waarin het verleden langzaam door het heden breekt.
Beelden gedraaid op de herbouwde school plaatst Zaatari naast oude familiefoto’s, dagboekcitaten, ensceneringen, archiefbeelden, de klassieker Le petit prince van piloot-schrijver De Saint-Exupéry en een mysterieuze sculptuur, die zowel strijd als omhelzing kan verbeelden. Drie jongens werpen papieren vliegtuigjes. Een metafoor voor de brief uit de titel?