Wat is er met de stad?
"Wat is er met de stad? De werkende bevolking vlucht weg uit de oude wijken. Van de oorspronkelijk bevolking blijft alleen het armste deel over. De leeggekomen huizen, verkrot en verloederd, worden betrokken door arme mensen zonder geld, door buitenlandse arbeiders, door werkende jongeren, door krakers. En waar mogelijk slaan projectontwikkelaars hun slag." Zo begint WAT IS ER MET DE STAD?, een kritische film over de stadsvernieuwing. De film analyseert het resultaat van de Amsterdamse stadsvernieuwing aan het einde van de jaren zeventig, die zich vooral richtte op renovatie en nieuwbouw van woningen. Dat ging ten koste van de economische bedrijvigheid in de buurten, die dreigden te veranderen in saaie, levenloze wijken. De film eindigt met een pleidooi om stadsvernieuwing meer te laten zijn dan volkshuisvesting en woningverbetering.