Ariel Kuaray Ortega keert terug naar zijn geboortedorp in het grensgebied van Brazilië en Argentinië om zijn opa te bezoeken. Hij wil eindelijk het volledige verhaal horen over Canuto, een dorpsgenoot die in een jaguar veranderde en een tragische dood stierf. Al gauw ontstaat het plan een film te maken over de mysterieuze Canuto, waarbij de dorpsbewoners alle rollen zullen spelen.
Canuto’s Transformation is verschillende films ineen: een making-of, een documentaire over de inheemse Mbyá-Guaraní-gemeenschap, een mythisch verhaal over de ‘jepotá’, het concept van transmutatie tussen mens en dier. Langzaam vervagen de rollen tussen de filmcrew en de personages die gefilmd en gespeeld worden. Wat is fictie, wat is echt, wat is film en wat is folklore? Maakt het eigenlijk uit?
Het resultaat is een bijzonder en intrigerend gemeenschappelijk project, dat zowel grote thema’s aanstipt (kolonisatie, de achterstelling van oorspronkelijke gemeenschappen) als alledaagse schoonheid en lol vastlegt.