Dit Oscarwinnende verslag van een fictieve atoomaanval in Zuid-Engeland schudde de kijkers in 1965 in één klap wakker voor het nucleaire gevaar. Het in zwart-wit gefilmde beeldmateriaal in de stijl van het bioscoopjournaal geeft deze activistisch getinte ‘mockumentary’ een authentieke sfeer. Het doemscenario ontvouwt zich in chronologische volgorde op het scherm: vanaf de voorbereidingen in de aanloop naar de aanval en de evacuatie van 10 miljoen mensen, tot aan de daadwerkelijke klap die zorgt voor talloze doden, gewonden, voedseltekorten en plunderingen. De reportageachtige beelden van de ramp worden afgewisseld met interviewfragmenten van publieke figuren en door acteurs vertolkte burgers op straat, die hun mening wordt gevraagd over het nucleaire geweld en het nut van kernbommen. Hun algemene gebrek aan kennis hierover en de rampzalige gevolgen staan lijnrecht tegenover het optimistische, naar waarheid opgetekende commentaar van machthebbers. Een alwetende verteller in voice-over beschrijft vergaande consequenties van de atoomoorlog, zoals een geheel getraumatiseerde generatie van slachtoffers. Ondanks de wetenschap dat de personages acteurs zijn en de gebeurtenissen verzonnen, vertonen de beelden een frappante gelijkenis met de actualiteit van hedendaagse uitzichtloze oorlogssituaties.