Christopher Nowinski is een Harvard alumnus en voormalig American Footballspeler en showworstelaar. Hij had twaalf maanden lang last van hoofdpijn, misselijkheid en slaapwandelen. Sporten lukte dus niet meer. Op aanraden van een vriend ging Nowinski langs bij een medisch specialist en ontdekte dat hij waarschijnlijk een hersenbeschadiging had. Door de jaren heen had hij meer dan honderd hersenschuddingen, maar ze niet als zodanig herkend. Nowinski is geen uitzondering. Wetenschappelijk onderzoek wijst op wijdverspreide hersenbeschadiging bij Amerikaanse sporters, voornamelijk onder ijshockeyers en American Football-spelers, maar ook bij voetballers. De gevolgen kunnen dramatisch zijn. Een ex-atleet van veertig probeerde zijn zoon van veertien te wurgen toen die voor iets triviaals de hulp van zijn vader vroeg. Een paar weken daarna pleegde deze man ten overstaan van zijn vrouw zelfmoord, met zijn kinderen in de aangrenzende kamer. Sinds een paar jaar duiken er steeds meer van dit soort verhalen op. Probleem is dat de ziekte alleen postuum met zekerheid vast te stellen is, laat staan dat er een medicijn is. De Amerikaanse jeugd, hun ouders, en de coaches overtuigen van het gevaar van hersenschuddingen is moeilijk: sport verbindt gemeenschappen, is de weg naar glorie en 'aanstellen' is een zonde.