In the Gutter and Other Good Places
Colin, Jean en Ron leven op straat in Calgary, Canada. Ze zijn alledrie zogenoemde 'dumpster divers', mensen die in vuilnisbakken zoeken naar flessen, blik of andere troep die geld oplevert. Met die bron van inkomsten als gemeenschappelijk vertrekpunt, schetst de film het leven van de drie mannen en hun verschillende achtergronden. Colin studeerde klassieke muziek, maar heeft psychische problemen. Ron verloor gezin, werk en zelfrespect door zijn alcoholisme. Jean is de meest stabiele van de drie, hij heeft een uitkering van de sociale dienst achter de hand. In contrast met het rauwe onderwerp staat de esthetische en soms poëtische vormgeving van de film, die de werkelijkheid bijna tot fictie maakt. 'Een reis naar de stedelijke onderwereld' is de aanduiding van debutante Christine Richey, die een goedbetaalde baan als reporter bij een tv-station opgaf om films te kunnen gaan maken.