Mijn opa Mokum & opa Mekka
Orit Roderiquez Garcia heeft twee heel verschillende opa’s. De ene noemt ze opa Mokum, omdat hij joods is en al zijn hele leven in Amsterdam woont. Orit en haar broertje en zusje zijn zelf ook joods opgevoed, maar haar andere opa komt uit Indonesië en is moslim. Orit noemt hem opa Mekka, omdat hij bij het bidden altijd in de richting van Mekka, het centrum van de islam, knielt. Samen met opa Mekka bezoekt Orit voor het eerst een moskee, waar ze praat met een paar Turkse meisjes die hoofddoekjes dragen en in de koran lezen. Gelukkig kunnen de twee opa’s goed met elkaar opschieten. ‘Zoals wij met elkaar omgaan, zo zou de hele wereld met elkaar om moeten gaan’, vindt opa Mokum.