The Awful Truth
Na het succes van de televisieserie TV NATION werd Michael Moore in staat gesteld om zijn oude speelfilmproject CANADIAN BACON te realiseren. Deze film flopte jammerlijk en pas na de documentaire THE BIG ONE durfde Moore het weer aan om een groter project te beginnen. THE AWFUL TRUTH is geschoeid op de leest van TV NATION - een combinatie van items die op humoristische wijze de Amerikaanse cultuur onder de loep nemen - maar de afleveringen werden teruggebracht tot 30 minuten. Dit mede doordat de nieuwe producent, de Amerikaanse kabelzender Bravo, minder geld in de serie wilden steken dan NBC. Channel Four was ditmaal de Engelse co-producent en THE AWFULL TRUTH bleek uiteindelijk een bestaan van twee seizoenen te beschoren met 24 afleveringen in totaal. Geruchtmakende hoogtepunten waren dit keer onder meer het plaatsen van een webcam tegenover de woning van Lucianne Goldberg, de vrouw die Linda Tripp overtuigde haar conversaties met Monica Lewinsky in de openbaarheid te brengen. Andere oorzaken van ophef waren het uit ex-rokers met spraakprotheses samengestelde kerstkoor dat een aubade bracht aan sigarettenproducent Philip Morris, en het bezoek van ‘ombudskip’ Crackers aan Disneyland om Mickey Mouse aan te spreken op de arbeidsomstandigheden bij Disney.