Sabbath in Paradise
De Duitse documentairemaakster Claudia Heuermann heeft zich in New York City verdiept in de joodse muziekcultuur. Om de vraag te kunnen beantwoorden wat joodse muziek nu eigenlijk is, volgt zij hedendaagse joodse muzikanten tijdens repetities en optredens. Het muzikale experiment (variërend van jazz tot avantgarde) blijkt een manier te zijn waarop deze muzikanten op de traditionele joodse Klezmer-muziek reageren. Ook wordt er door een van de geportretteerde muzikanten voorgelezen uit ‘Sabbath in paradise’, een oude joodse volksvertelling waarin de Sabbat en allerhande rituelen aan de orde komen. Die volksvertelling wordt vervolgens ook geënsceneerd, waardoor de geportretteerde muzikanten als acteurs optreden. Aan de hand van deze musici schetst Heuermann daardoor op bijzonder inventieve wijze een beeld van de orthodox-joodse cultuur enerzijds en de radicaal joodse cultuur van de lower Eastside anderzijds.