Le fond de l'air est rouge
"De derde wereldoorlog is al tien jaar aan de gang," zei Chris Marker bij de presentatie van zijn film in 1977. Van die tien jaar doet hij in LE FOND DE L'AIR EST ROUGE verslag door middel van een montage van journaalbeelden, videobanden, 8mm-film en een paar flitsen uit speelfilms. In de film is een grote plaats ingeruimd voor de rol van de communistische partijen in West-Europa en Latijns Amerika. Het concept van de film bestaat voor een belangrijk deel uit het tonen van één of meer kanten van een zaak in de ideologische strijd van de vertegenwoordigers van de onderdrukte massa tegen de machthebbbers. De toeschouwer moet zelf zijn conclusies trekken.