Intensely Soulful: Docu-Concert
Muziek en kunstenaarschap zijn terugkerende thema’s in het werk van filmmaker Frank Scheffer. Voor IDFA on Stage stelde hij een bijzonder docuconcert samen, waarin fragmenten uit zijn nieuwe lange documentaire (werktitel: Intensely Soulful) worden afgewisseld met livemuziek door de musici die hij in die film portretteert.
Klarinettist/componist Kinan Azmeh en mezzosopraan/componist Dima Orsho werden beiden geboren in Damascus en maken al sinds hun jeugd samen muziek. Het uitbreken van de oorlog in Syrië maakte het voor Azmeh onmogelijk om terug te keren, maar gaf de aanzet tot een introspectief onderzoek naar de kracht van kunst in tijden van conflict.
De filmfragmenten vormen samen met live solo-optredens van Azmeh en Orsho een emotioneel en artistiek eerbetoon aan de drang van deze kunstenaars om hun verhaal door te geven en nieuwe vormen te vinden om over het huidige Syrië te vertellen. Het boeiende portret brengt een ode aan gekoesterde herinneringen en onverwoestbare liefde, ondanks de pijn veroorzaakt door oorlogen en conflicten.