Ileksen - Politics in Papua New Guinea
In 1975 werd Papoea Nieuw Guinea onafhankelijk, door O'Rourke vastgelegd in YUMI YET (1976) die ook op dit festival vertoond wordt. In ILEKSEN (afgeleid van het Engelse woord 'election') wordt getoond hoe de plattelandsbevolking in aanraking komt met het Britse electorale systeem tijdens de eerste vrije verkiezingen. Aangezien de lokale politici geen gebruik kunnen maken van een uitgebreid medianetwerk, moeten ze al hun inventiviteit aanwenden om stemmen te winnen. De één huurt een luidruchtige rock `n rollband in, een ander opteert voor een theevisite bij het hoofd van een Britse school. En de volgende gaat, gekleed in traditionele kleding en met een veren hoofdtooi op, de dorpen rond met een megafoon, waaruit slechts één boodschap komt: "Vergeet de anderen!" O'Rourke schetst in ILEKSEN een hilarisch, maar tegelijkertijd respectvol beeld van de verkiezingsstrijd, die in westerse ogen op zijn zachtst gezegd chaotisch overkomt, maar die door de bewoners van Nieuw Guinea perfect op reageren.