The Misfits - 30 Years of Fluxus
In 1962 sprak de Litouws-Amerikaanse artiest en ontwerper George Maciunas de woorden: "Let there be Fluxus!" Sindsdien is vooral de wereld van de kunst niet meer hetzelfde. Dit moment markeerde namelijk het ontstaan van de meest radicale beweging in de kunstwereld sinds de Tweede Wereldoorlog. Deze stroming werd aangeduid met het latijnse woord fluxus, wat zoveel betekent als vloeibaar, vloeiend en ook bekend is onder de naam Neo-Dadaïsme. De Fluxus-beweging staat voor een opvatting over kunst waarbij meer belang wordt gehecht aan begrippen als idee en concept, dan aan vakmanschap en wijze van uitdrukken. Deze video portretteert een aantal kunstenaars die deel uit hebben gemaakt van de Fluxus-beweging. Een groot deel van de film is opgenomen in Venetië in 1990. Veel van de oorspronkelijke Fluxus-kunstenaars kwamen hier bij elkaar om, in het kader van de Biennale, een grote tentoonstelling te houden. Net als de Fluxus-beweging zelf, is ook de film onconventioneel. In de documentaire wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheden tot manipulatie die door de video-technologie worden aangedragen. De film omvat daarnaast interviews met een aantal belangrijke Fluxus-kunstenaars als Eric Andersen, Yoko Ono en Nam June Paik. Eveneens wordt materiaal uit hun werk getoond.