La rosière de pessac
De Franse regisseur Jean Eustache werd geboren in Pessac, nabij Bordeaux, waar hij in 1968 terugkeerde om filmopnames te maken van de jaarlijkse verkiezing van het meest deugdzame meisje van Pessac, de Rosière uit de titel. Zonder commentaar worden de voorbereidingen gevolgd, van de vergaderingen en de nominaties tot de speeches. Eustache zet de deelnemers aan de ceremonie niet voor gek maar heeft wel oog voor de absurdistische elementen van het ouderwetse ritueel, waarin iedereen zijn rol voorbeeldig speelt. Het verkoren meisje zelf wordt bijvoorbeeld geacht haar mond te houden. Bovenal bindt de verkiezing een groep mensen die op de drempel naar een nieuwe tijd staan. Zo refereert de liberale pastoor in zijn speech aan de omwenteling in Parijs van mei 1968 die zich op dat moment afspeelde. Tradities en de op stapel staande anti-autoriteitsbeweging zijn op die manier in één film gevangen. In 1979 keerde Eustache terug naar Pessac en trof een totaal veranderde samenleving aan. Eustache zei zelf over zijn tweeluik: ‘Ik wilde het verstrijken van de tijd filmen: de evolutie en de transformatie van een maatschappij binnen de grenzen van een bepaalde plek en een bepaalde traditie’.