Tupamaros
De ‘Tupamaros’ uit Uruguay is één van de weinige verzetsbewegingen die van een guerillagroep uitgroeide tot een officiële politieke partij. De 62-jarige Pepe Mujica verdedigt de leer en de opvattingen sinds 1995 als gekozen parlementslid. Hij is één van de belangrijkste protagonisten die in TUPAMAROS de bewogen geschiedenis van de beweging bespiegelt, onstaan tijdens een gewapende overval op de Uraquayaanse ‘Swiss Gun Club’ in 1963. Met gewapende acties in ‘Robin Hood’-stijl groeide de MLN-Tupamaros uit tot de bekendste ondergrondse beweging van Latijns Amerika, die ook buiten dit continent model stond voor vele ‘strijdgroepen’. Begin jaren zeventig werden onder militaire dictatuur de leden geïnterneerd en gemarteld. In TUPAMAROS vertellen de leiders, die allen nog politiek actief zijn, voor het eerst hun verhaal voor de camera.