Fight Like Soldiers Die Like Children
Luitenant-generaal Roméo Dallaire was commandant van de VN-troepen tijdens de genocide in Rwanda. Na 1994 wilde hij zijn helse ervaringen omzetten in een constructieve bijdrage. Dallaire besloot zich aan te sluiten bij een missie om een einde te maken aan de inzet van kindsoldaten. De vraag is of Dallaire's missie deze keer wel kan slagen, of dat hij opnieuw tot passiviteit zal worden gedwongen terwijl de wereld de andere kant op kijkt. Tijdens zijn reis door Congo, Rwanda en Zuid-Soedan hoort Dallaire hoe kinderen op slinkse wijze geïndoctrineerd worden. Ze hebben vaak geen andere optie dan kindsoldaat te worden. In animatiesequenties vertelt een kindsoldaat dat hij naar het front ging omdat hij toch geen thuis heeft om heen te gaan. Ook spreekt Dallaire met een meisje dat onder Kony's barbaarse LRA moest dienen en Kony zelf nog heeft gekend: "Als je Kony arresteert, zal het allemaal ophouden." Dallaire bezoekt lokale zelfverdedigingsgroepen als de Arrow Boys die mensen beschermen tegen de aanvallen van de LRA, en klopt aan bij een Congolese legerbasis. Zijn tocht brengt hem ook in contact met een vader wiens dochter ontvoerd is door Kony's LRA, waarmee het kille aantal van 250 duizend kindsoldaten wereldwijd een gezicht krijgt.