Progress vs Sunsets
De grootste helden van YouTube zijn dieren. Duizenden filmpjes met beesten in de hoofdrol, zowel gedomesticeerd als wild, worden dagelijks geüpload. Ze worden grif bekeken door kinderen voor wie dit vaak de belangrijkste informatiebron is. Aan de hand van clips waar ze zelf in gemonteerd zijn, vraagt Melanie Bonajo een groep lagere schoolleerlingen naar hun ideeën over milieu en dierenwelzijn. De antwoorden verraden een vervormde blik op de natuur maar ook een flinke portie onversneden idealisme en empathie. In het tweede deel van de film nemen de kinderen wraak op de vervuilende grotemensenwereld door verkleed in fantasiepakken een autowrak te lijf te gaan.
Bonajo heeft een sprookjesachtig oeuvre opgebouwd rond marginale figuren, zoals jager-verzamelaars of leden van een sekscommune. Ook de realiteit van deze kinderen ligt net iets buiten de mainstream, en ze zijn vastberaden de wereld beter te maken, om te vormen naar hun ideaal. Toch klinkt in hun antwoorden soms ook relativering door: “Ik wil best een minder luxe bestaan leiden, als tenminste iedereen dat doet…” Is het zaadje van volwassen gedrag al geplant?