Europe
‘Europe’ is de naam van een bushalte in het Franse Châtellerault, de plek waar Zohra Hamadi woont en werkt. De Algerijnse is herstellende van een zware rugoperatie als van de ene op de andere dag haar nieuwe thuis een vijandige plek wordt; ze krijgt bericht dat haar verblijfsvergunning niet wordt verlengd. Daarmee gaat er een streep door al haar toekomstplannen: de echtgenoot die zou overkomen uit Algerije, het gezin dat ze zouden starten. In plaats daarvan bereidt Zohra zich voor op een leven in de illegaliteit. Wonen in de verlaten huizen van familieleden. Een jurk kopen die niet kreukt.
Regisseur Philip Scheffner (Revision, 2012) castte de Algerijnse actrice Rhim Ibrir om Zohra’s werkelijkheid na te spelen. Terwijl haar Franse leven verdwijnt, verdwijnt Zohra zelf ook. Scheffner plaatst haar net buiten beeld of laat haar lopen door verlaten straten. Zo maakt hij het isolement invoelbaar waarin mensen zonder verblijfsstatus komen te verkeren. Door fictie te vermengen met de werkelijkheid, creëert Scheffner een krachtig politiek statement.