A Bitter Taste of Freedom
De Russische journalist en mensenrechtenactivist Anna Politkovskaja zette zich haar hele leven in om misstanden in haar land aan de kaak te stellen. Met name haar persoonlijke verslagen van de oorlogen in Tsjetsjeni\'eb en het lot van Tsjetsjeense vluchtelingen leverden haar internationale faam, veel prijzen, maar ook felle weerstand. Op 7 oktober 2006 werd ze in de lift van haar flat in Moskou vermoord. Wie verantwoordelijk is voor haar dood, is nooit opgehelderd. Regisseur en goede vriendin Marina Goldovskaya filmde Politkovskaja - door haar collega's ook wel 'het geweten van Rusland' genoemd - gedurende een periode van vijftien jaar. Begin jaren negentig, als ze nog samenleeft met haar toenmalige man, de populaire televisiejournalist Alexander Politkovski, maar ook later als ze duidelijk op de voorgrond treedt en stelling neemt in het Tsjetsjeense conflict en met haar onderzoeksjournalistiek oorlogsmisdaden voor het voetlicht brengt. Ook toont Goldovskaja haar rol als onderhandelaar bij de gijzeling in het Dubrovka theater in Moskou en die in een school in Beslan.De documentaire geeft een beeld van\i \i0 een\i \i0 gepassioneerde en strijdbare vrouw die ondanks alles blijft dromen van een mooier land, maar laat tegelijkertijd zien hoe bij een hele generatie de hoop op democratie in een post-communistisch Rusland langzaam verdwijnt.