Once Upon a Tree
Midden in het bos staat de lievelingsboom van de elfjarige Filine: een enorme oude eik. Ze klimt rap naar diens toppen en bewondert vandaar uit de wereld. Maar ook op de boom zelf is van alles te zien. Met een vergrootglas onderzoekt ze het leven van kleine en grote insecten en bekijkt ze de schors en de mossen op de takken. Tijdens haar onderzoekstochten ziet de natuurliefhebster dat er opeens diverse bomen omgezaagd worden. Ze maakt zich grote zorgen: gaan ze ook haar lievelingsboom omzagen? En hoe is het mogelijk dat je iets dat er zo veel jaren over doet om groot te worden, binnen enkele seconden om kan halen? Die bomen zijn ook nog eens het thuis van ontelbaar veel diertjes! Filine bedenkt een creatief plan om de rest van haar zo geliefde bos te redden van de ondergang. Regisseur Marleen van der Werf filmt het elfachtige blonde meisje op haar favoriete plekken in het bos, waar ze enorm veel over blijkt te weten. Filine's avontuur wordt begeleid door prachtig gedetailleerde opnames van allerhande dieren in hun habitat. De beelden staven de verhalen die de kleine protagoniste vol vuur vertelt, over alles wat leeft in de wonderlijke, belangrijke natuur.