Son of the Mullah
De Zweeds-Iraanse Nahid Persson is bekend van haar genadeloos kritische films over haar geboorteland. In haar nieuwste documentaire doet ze dat door de lens van de Iraanse journalist Ruhollah Zam.
Zoals veel van zijn collega’s opereert Zam wegens gebrek aan persvrijheid in Iran vanuit het buitenland, in zijn geval Frankrijk. Gevoed door geheime bronnen en anonieme videobeelden en voortdurend telefonerend vanuit zijn kleine woning, legt hij de corruptie en hypocrisie bloot van het Iraanse regime. Dat doet hij met gevaar voor eigen leven. Hij krijgt permanente bewaking.
Zonder veel omhaal, maar spannend opgebouwd toont de documentaire het verstikkende bestaan van Zam. In zijn wereld lijkt iedereen elkaars spion, zelfs collega-journalisten vertrouwen elkaar onderling niet. De schandalen zijn groot, de verduisterde bedragen astronomisch, en dus is de spanning soms om te snijden. Wie is die mysterieuze miljonair uit Australië? Hoe betrouwbaar is Shirin, Zams tussenpersoon? Deze film lijkt eerder een spionagethriller dan een documentaire. Tragisch genoeg is dat niet het geval.