Requiem for the American Dream
De Amerikaanse linguïst, filosoof en activist Noam Chomsky is een van de meest invloedrijke intellectuelen van deze tijd. In een serie lange interviews – opgenomen in een periode van vier jaar – vertelt hij hoe er een einde kwam aan de , het nationale ideaal dat volgens Chomsky (1928) deels symbool en deels werkelijkheid was. “Tijdens de Grote Depressie was er nog een echt hoopvol gevoel,” herinnert hij zich, “maar vandaag niet meer.” Het verschil tussen de jaren dertig en nu: hedendaagse ongelijkheid komt voort uit superrijkdom en dat erodeert de democratie. Zoals in voorgaande eeuwen de maatschappij in handen was van koopmannen en producenten, zwaaien nu financiële instituties en multinationals de scepter. Chomsky noemt “de tien grondbeginselen van de concentratie van rijkdom en macht,” die hier volgens hem aan ten grondslag liggen en schetst zo de beweging van vanzelfsprekende solidariteit naar het principe van ieder voor zich. Hoe op de democratiseringsbeweging van de jaren zestig, waar hij zelf als linkse activist een actieve rol in speelde, een terugslag volgde en hoe in de Amerikaanse maatschappij nu een “precariaat" ontstaat. kijkt als een intensief college van een superintellectueel, die niet aarzelt om schuldigen aan te wijzen.