The Life and Crimes of Doris Payne
De zwarte, alleenstaande moeder Doris Payne ontpopt zich in het gesegregeerde Amerika van de jaren vijftig als een beruchte juwelendief. Nu, op haar 83e, toont ze weinig berouw over de twee miljoen dollar aan buitgemaakte sieraden. Tegen de achtergrond van een lopende rechtszaak vertelt de bejaarde delinquente, geholpen door gedramatiseerde reconstructies en niet zonder trots, hoe ze te werk ging. Met uiteenlopende identiteiten en vindingrijkheid lukte het Doris decennialang om dure ringen van de toonbank te ontvreemden, mede dankzij haar innemende charme en knappe uiterlijk. Vrienden en familieleden geven commentaar op het gedrag van Doris, die het nog altijd niet kan laten om juweliers te slim af te zijn. “Het is als ademen voor haar, het gaat gewoon te makkelijk”, reageert een vriendin, en anderen vermoeden een doorlopende wraakoefening tegen de maatschappij, die destijds niet toeliet dat ze als zwarte vrouw haar dromen kon waarmaken. Door moderne opsporingstechnieken viel het Doris steeds zwaarder om ongestraft weg te komen met haar ouderwetse vingervlugheid en acteerwerk: zal de rechter de hoogbejaarde vrouw naar de gevangenis sturen? Innemende film over voorbije tijden, de romantiek van eerlijke juwelendiefstal en de prestaties van een tegendraadse dame die haar eigen versie van de American Dream najaagt.