La frontière, les steppes
Mongolië was na Rusland het tweede land dat communistisch werd. De bevolking betaalde met volstrekte isolatie, want het land was zeventig jaar hermetisch afgesloten voor buitenlandse bezoekers. De ineenstorting van het communistische regime in Rusland zorgde ook in Mongolië voor een politieke omwenteling. De grenzen gingen open en in het land kwam een democratiseringsproces op gang. De Belgische filmmakers Peter Brosens en Odo Haflants bezochten Mongolië in 1993, toen er de eerste democratische verkiezingen werden gehouden. Vier maanden bleven zij in het land. Het resultaat is een impressionistische, poëtische film over een land in een overgangsperiode. De filmmakers schoten hun beelden voornamelijk in de hoofdstad Oelan Bator en in de stad Choyr. Kenmerkend voor de werkwijze van de filmmakers zijn de lange instellingen en de afstand die zij houden tot hun onderwerp. De reden is dat zij de toeschouwer de vrijheid willen laten om zelf keuzes te maken.