Een leger van gehouwen steen
Een rouwend volk kan verschillende manieren hanteren voor het omgaan met een duistere periode in de geschiedenis. Zo zien wij in deze documentaire een selectie van beelden van beeldhouwwerken uit het hele land, vergezeld van gedichten over deze donkere periode uit de Nederlandse geschiedenis, de Tweede Wereldoorlog. De filmbeelden van deze oorlogs- en verzetsmonumenten zijn op dramatische wijze gemonteerd. Ze vertellen de geschiedenis van de oorlog, onderdrukking, verraad, verandering en bevrijding. Manieren van individuele expressie, maar ook om het collectieve geheugen wakker te houden, en te laten herinneren. De filmer maakt een sfeerimpressie van Nederlandse beeldhouwwerken in hun omgeving, en vertelt hierbij het bijbehorende verhaal. De titel van de film is afkomstig uit het gedicht “5 mei 1940” van Muus Jacobse. Het leger van gehouwen steen, dat uitkijkt over het land, en uitbeeldt wat er in het verleden is gebeurd en nooit meer mag worden herhaald.